(Hoog)begaafheid
Coördinatoren Begaafdheid: Yvette Leuven en Angela Jansen
Op het Baken is er begeleiding voor kinderen die boven het groepsniveau functioneren. We streven ernaar om een passend aanbod te verzorgen waarbij de meer- en hoogbegaafde leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen en zich gezien, gehoord en begrepen voelen.
In de klas is er een basisaanbod wat voor het grootste deel van de groep passend is. Daarnaast zijn er enkele kinderen die een extra aanbod nodig hebben om uitgedaagd te worden om tot leren te komen. Het is voor deze meer- en hoogbegaafde kinderen belangrijk om te ervaren hoe het is om iets niet te kunnen en daar strategieën voor aangereikt te krijgen om hiermee om te gaan. Die strategieën of tools zijn onder andere de zogenaamde executieve functies. Veel kinderen leren die te gebruiken bij de basisstof, maar kinderen die boven de basisstof functioneren hebben daar extra uitdaging voor nodig. In eerste instantie kunnen die kinderen werken met het pluswerk van de methodes in de klas (voornamelijk taal, rekenen, spelling en lezen).
Mocht dan nog steeds het aanbod niet passend zijn, bieden we op het Baken verrijkingswerk aan de hand van de methode Levelwerk aan. Levelwerk wordt aangeboden door leerkrachten die gespecialiseerd zijn in het werken met meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Voor Levelwerk worden de kinderen op 2 manieren geselecteerd. In eerste instantie nemen we 3 keer in de schoolperiode de ZOOV+ af. Dit is een objectief screeningsinstrument voor cognitief sterke leerlingen. Hieruit komen kinderen die behoren tot de 5% sterkste leerlingen en kinderen die behoren tot 20% sterkste leerlingen. Daarnaast maken we ook gebruik van de Sidi-PO. Dit is een instrument wat we gebruiken om meer informatie te krijgen door de leerlingen te observeren, vragenlijsten in te vullen en scores te analyseren. Hiermee krijgen we informatie van ouders, leerkrachten en ook het kind. Met al die informatie samen kunnen we kijken waar de behoeften van een kind liggen.
Wanneer wij Levelwerk passend vinden zal de leerling in een groep 1 keer per week een uur levelwerkbegeleiding krijgen. Dit is een groep die samengesteld wordt per leerjaar. In deze lessen ontmoeten de leerlingen ontwikkelingsgelijken en krijgen de kinderen instructie over hun pluswerk rekenen en taal en werken ze aan een uitdagend project. Door de kinderen op een hoger denkniveau uit te dagen zullen de executieve functies naar voren komen die ontwikkeld moeten worden. Naast de werkboeken maken we ook gebruik van denkspelletjes, brain-games, zoekplaten, doolhoven, levelgames, breinkrakers en creatieve projecten. Het aanbod is mogelijk vanaf groep 2 en er zal elk jaar geëvalueerd worden of het aanbod voor de leerling voortgezet moet worden of dat het aangepast moet worden.