Impressie: De school in het kort
Het Baken
De school is gehuisvest in een schoolgebouw aan de Oudelandselaan 139. In ons gebouw zijn verder een organisatie voor buitenschoolse opvang, een peuterspeelzaal en twee speellokalen gehuisvest. Een bijzonder aspect van het complex zijn de inpandige privé speelplaatsen, waarop de kleuters en de kinderen van de groepen 3 en 4 heerlijk kunnen buitenspelen. De grote speelplaats voor de school is bedoeld voor de groepen 5 t/m 8 en wordt gedeeld met onze buurscholen.
De school telt sinds dit jaar ongeveer 520 leerlingen, verdeeld over 20 groepen. Ons team bestaat uit 43 medewerkers.
De kleuters
De eerste 2 jaar zitten de kinderen in een gemengde kleutergroep. Vier- en vijfjarige kinderen vormen met elkaar een kleutergroep. Onze kleutervisie, de manier van werken en rapporteren en nog veel meer specifieke kleuterzaken kunt u nalezen in het onderstaande document 'Kleuters op Het Baken'.
Leren van elkaar
Het Baken is een school die veel waarde hecht aan een sterke groepsstructuur en aan leren met en van elkaar. Kinderen ontwikkelen zich in interactie: via kringgesprekken, gezamenlijke activiteiten en effectieve, doelgerichte instructie. Daarnaast zijn er gedurende de dag momenten waarop leerlingen zelfstandig op hun eigen niveau aan het werk gaan, alleen of samen. Zelfstandig werken is hierbij een belangrijk onderdeel; we leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun werk en elkaar daarbij te helpen, passend bij hun mogelijkheden.
Naast de klassikale uitleg en individuele verwerking vinden we ook het samen oplossen van problemen, samenwerken en samenspelen belangrijk. In de onderbouw gebeurt dit al zichtbaar via het planbord en het werken in hoeken. In de midden- en bovenbouw komt dit terug in samenwerkingsopdrachten binnen verschillende lessen.
Expliciete Directe Instructie (EDI) als basis voor sterk didactisch handelen
De kern van ons onderwijs ligt bij het aanleren van de basisvaardigheden. Hiervoor werken wij volgens de principes van EDI. Deze aanpak zorgt voor duidelijkheid, structuur en hoge betrokkenheid.
Belangrijke kenmerken van EDI zijn:
- de leerkracht geeft heldere lesdoelen en modelt de denkstappen (voordoen)
- er is veel beurtruimte, interactie en controle van begrip-vragen om te controleren of de lesstof wordt begrepen
- Het is eerst begeleid inoefenen, waarna ze zelfstandig verder werken
- de groepjes voor verlengde instructie zijn flexibel en worden per les bepaald; we werken niet met vaste niveaugroepen
Zo ziet een EDI-les er bij ons uit
- Terugblik en activeren van voorkennis
De leerkracht haalt kennis van eerdere lessen naar boven en checkt kort wat leerlingen nog weten. - Lesdoel
We leggen uit wat we gaan leren en waaraan leerlingen merken dat ze het doel beheersen. - Korte, duidelijke instructie (voordoen)
De leerkracht modelt de denkstappen hardop en checkt voortdurend of de leerlingen volgen. Via gerichte vragen zien we direct wie het begrijpt. - Differentiatie en afschillen
Differentiatie tijdens de instructie vraagt om goed zicht op de leerlijnen én op wat iedere leerling nodig heeft om uitgedaagd te worden. Tijdens de instructie maakt de leerkracht gebruik van controle van begrip vragen. Op basis daarvan wordt bepaald welke leerlingen direct zelfstandig kunnen starten en wie nog begeleide oefening nodig heeft.
Het moment waarop een leerling “afschilt”, dus zelfstandig verder werkt, verschilt per dag en per les. Het ene onderwerp wordt sneller begrepen dan het andere, en daarom werken we niet met vaste niveaugroepen. De groep die verlengde instructie krijgt, is flexibel en ontstaat vanuit wat leerlingen op dat moment laten zien. - Verlengde instructie
De leerkracht werkt met leerlingen die nog ondersteuning nodig hebben. Deze groep verandert continu op basis van observatie en begrip. - Gezamenlijke, korte evaluatie
We sluiten af met een reflectie: wat hebben we geleerd, wat ging goed en waar oefenen we verder mee?
het kopje 'instructie' meer over de manier van lesgeven op Het Baken.
Gym van vakleerkrachten
De motorische ontwikkeling van leerlingen vormt voor ons een belangrijk onderdeel van ons lesprogramma. De kleuters gymmen in principe iedere dag in de speelzaal. Twee maal in de week krijgen de kleuters les van de vakdocent. Tijdens de gymlessen zijn gymschoenen verplicht, het liefst schoenen zonder veters. De gymschoenen worden bewaard in een opbergkist die in de klas staat.
Vanaf groep 3 hebben de kinderen twee keer per week lichamelijke opvoeding in Sporthal Oostmeer. Tijdens de lessen worden zowel sporten als spellen aangeboden zodat het kind een brede basis heeft voor het vervolg onderwijs. Lees hierover meer bij 'motoriek'.
Foto's en video's van onze activiteiten
Vanwege de AVG-wetgeving zullen foto's en video's van onze activiteiten in principe altijd via de Social Schools-app verstuurd worden en niet geplaatst worden op deze website. Voor foto's op de website is toestemming verkregen.