Belangrijke Documenten
Schoolgids
Hieronder kunt u de schoolgids downloaden. Hier staat alle praktische informatie voor het huidge schooljaar in omschreven.
Formulieren
U kunt de onderstaande formulieren downloaden, afdrukken en na het te hebben ingevuld afgeven op school. U vindt hier geen 'voorlopig inschrijfformulier'. Wij hechten zeer aan een persoonlijk gesprek voordat we tot inschrijving overgaan. Dit formulier ontvangt u dan ook pas na een kennismakingsgesprek op school.
Goed gedrag protocol
Net als veel andere scholen besteedt Het Baken gericht aandacht aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Wij maken daarbij gebruik van 'Leefstijl', een methode die wereldwijd gebruikt wordt en sinds 1990 ook in Nederland wordt toegepast. De Leefstijllessen zijn erop gericht om kinderen op ongedwongen wijze vaardigheden te leren die in de moderne samenleving onmisbaar zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om samen spelen; praten en luisteren; rekening houden met elkaar; omgaan met gevoelens en met verschillen; zelf beslissingen durven nemen, en opkomen voor jezelf.
Het Leefstijlprogramma is opgebouwd uit zes thema’s, die steeds uit vier lessen bestaan. Op school werken alle groepen tegelijkertijd aan hetzelfde thema, waarbij in ieder leerjaar uiteraard andere accenten worden gelegd. Geen enkele leefstijlles is hetzelfde. Na afloop van een thema krijgen de kinderen hun werkboek mee naar huis. Zo krijgt u een indruk van wat wij in de klas bespreken. Ook zijn er in ieder werkboekje opdrachten opgenomen die u samen met uw kind kunt doen, en vindt u steeds een toelichting op het thema. Het kan zijn dat de gemaakte lessen in de werkboekjes verschillen. Dit komt door dat de leerkracht vrij is om te kiezen welke lesvormen bij de groep passen.
Met het preventief gebruiken van de methode 'Leefstijl' proberen we gewenst gedrag te stimuleren waardoor we het ongewenste gedrag zo min mogelijk binnen school hopen te zien. Uiteraard is geen enkele methode of aanpak feilloos. Voor het curatieve gedeelte hebben wij een 'Protocol Goed Gedrag' opgesteld. In dit protocol hebben wij vastgelegd hoe wij handelen in het geval dat de preventieve aanpak in incidentele gevallen geen succes heeft opgeleverd. Hieronder vindt u het 'Protocol Goed Gedrag' ter inzage.
Schoolondersteuningsprofiel
Wij proberen zoveel mogelijk ' passend onderwijs' voor elk kind te bieden. Onze mogelijkheden zijn groot, maar niet onbeperkt. Ons schoolondersteuningsprofiel, dat jaarlijks wordt geactualiseerd, is bedoeld om inzichtelijk te maken waar onze mogelijkheden en onmogelijkheden liggen.
Ouderbrieven voor Leefstijl
Op het Baken wordt de methode Leefstijl gebruikt om te werken aan de sociaal- emotionele vaardigheden van de groep.
Er wordt met de volgende thema’s gewerkt:
- De groep, dat zijn wij! (over de sfeer in de groep)
- Praten en luisteren (over communicatie)
- Ken je dat gevoel? (over gevoelens)
- Iedereen anders, allemaal gelijk (over diversiteit)
- Lekker gezond (over gezondheidsvaardigheden)
Deze thema’s komen elk jaar terug. In de nieuwsflits kunt u teruglezen met welk thema we bezig zijn. Ook hangen er door de school posters waarop het thema zichtbaar is.
Bij ieder thema zijn er opdrachten die thuis gemaakt kunnen worden. Vindt u het leuk om dit met uw kind te doen, kunt u de thuisopdrachten hieronder vinden.
Omgangsvormen
Hieronder treft u de bij ons op school geldende omgangsvormen aan.
Burgerschap
Onze visie op burgerschap en sociale cohesie wordt gevoed vanuit onze levensbeschouwelijke identiteit: BS Het Baken is een leefgemeenschap waar iedereen zijn eigen plaats heeft en elkaar met respect behandelt. De school is een belangrijke oefenplaats om burgerschapsvaardigheden in de praktijk te brengen. Op school leren leerlingen samen te leven en te werken, met spelregels om te gaan, hun eigen mening te vormen en die van anderen te respecteren. Ook ontdekken leerlingen er hun eigen positie in de samenleving en komen ze erachter hoe ze zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun wijk, regio, land en de wereld. De school is een aangewezen plek voor leerlingen om hun identiteit te ontwikkelen en te leren democratische burgers te worden.
Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Daarbij gaat het ons om het kúnnen en wíllen participeren in de samenleving. Op onze school gaat het bij burgerschap ook expliciet om dóén: actief en betrokken omgaan met diversiteit, acceptatie en tolerantie.Sociale cohesie legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Het gaat om het leren samenleven met elkaar. Dat alle burgers deelnemen aan de maatschappij en bekend zijn met en betrokken bij uitingen van de Nederlandse cultuur in haar verscheidenheid. Op onze school dragen wij belangrijke basiswaarden over aan onze kinderen.
In het bijgevoegde beleidsstuk leest u alles over de uitwerking van het gebied 'burgerschap' en de monitoring van de opbrengsten.