Identiteit van de school
RK Basisschool Het Baken is een van de 5 katholieke scholen in Berkel en Rodenrijs. Het Baken vindt u in de wijk Meerpolder, gelegen in het centrum van Berkel. In ons gebouw vindt u peuterspeelzaal Het Peuterhonk en BSO Partou (locatie KetchUp). Tevens is het mogelijk om in de middagpauze over te blijven. Dat wordt geregeld door de stichting TSO Het Baken.
Het Baken is een katholieke school. We trachten vanuit de katholieke traditie onze kinderen iets mee te geven, waardoor ze iets extra's meekrijgen in de hedendaagse maatschappij. Onze slogan is:
"Op Het Baken leven onze kinderen niet om te leren, maar leren ze te leven."
We vinden het belangrijk, kinderen te stimuleren tolerant te zijn en met respect met elkaar om te gaan ongeacht huidskleur, handicap, godsdienst en karakter. Zorg voor elkaar, voor jezelf en voor je omgeving is hierbij erg belangrijk. We vinden het belangrijk dat kinderen respect hebben voor elkaars mogelijkheden en beperkingen. Fouten maken mag en moet soms! Fouten of vergissingen zorgen ervoor dat kinderen zich bewust worden van hun eigen acties en hiervan kunnen leren. Kinderen krijgen hierdoor veel vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen en hoe ze dat doen. Echter, we zijn duidelijk in de grenzen die we stellen. Duidelijkheid en structuur zijn voor kinderen net zo belangrijk als de vrijheid om die grenzen te verleggen.
Het Baken is een school die waarde hecht aan een groepsstructuur om zich te ontwikkelen. Dit betekent dat we ons onderwijs klassikaal aanbieden. Kinderen leren veel met maar ook door elkaar. Kringgesprekken en effectieve instructies op drie niveaus zijn erg belangrijk. Daarnaast zijn er veel momenten waarop kinderen zelfstandig op hun eigen niveau aan de slag gaan, alleen of met anderen. Het zelfstandig werken speelt hierin een belangrijke rol. We leren de kinderen om gedurende die werkperiodes alleen of samen hun werk te maken, waarbij ze elkaar kunnen helpen. Dit alles rekening houdend met de mogelijkheden en capaciteiten van het kind.
Geen kind is hetzelfde en het is dan ook duidelijk dat de prestaties van de kinderen onderling ook verschillen. Wanneer we merken dat een kind op een bepaald gebied uitvalt of juist heel goed is, dan proberen we deze kinderen op hun eigen niveau verder te begeleiden. Eerst in de groep zelf, de leerkracht bekijkt het kind en de resultaten en past de hoeveelheid leerstof of instructies aan.
We hechten zeer grote waarde aan de contacten met ouders. Ouders zijn onze educatieve partners. Niet alleen zullen we zelf ouders informeren of uitnodigen voor een gesprek als we dat nodig achten, we verwachten van ouders dat ze alle zaken die in de gezinssituatie spelen en die het welbevinden van het kind kunnen beïnvloeden delen met school. Alleen op die manier kan er op problemen en misverstanden snel worden geanticipeerd. Maar ook voor leuke zaken kunt u terecht op school. Er is een actieve ouderraad die veel organiseert met de school. Veel ouders helpen met knutselmiddagen, computeren, creatieve vakken of hebben zitting in de ouderraad of de medezeggenschapsraad.