Wetenschap en Techniek
Coördinator Wetenschap en Techniek: Aad-Jan de Heij
Wetenschap en Techniek is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Het is overal om ons heen. Of het nu gaat om het openen van een deur, het maken van een voertuig met Lego of met behulp van proefjes tot nieuwe ontdekkingen komen. Op Het Baken zijn wij op veel verschillende manier met techniek bezig.
Op Het Baken hebben wij Hoekenuur als vast onderdeel van ons lesprogramma staan. In dit uur zijn de leerlingen bezig met verschillende activiteiten. Twee van die activiteiten zijn koken en techniek. Bij koken gaan de leerlingen met hulp van een ouder gedurende de les iets lekkers maken. Wat ze daarna ook heerlijk mogen opeten. Bij Techniek komen veel verschillende onderdelen aan bod. Zo wordt er al op jonge leeftijd gewerkt met Clicks, Kapla en Lego. Terwijl de ouder leerlingen bouwwerken maken van K’nex en Technisch Lego. Ook komt het werken met stroomkringen, solderen en houtbewerken aan bod.
Naast de hoekenuurlessen krijgen de leerlingen van de groepen 7 en 8 ook techniek op andere locaties. Zo is er eens per jaar een techniekdag, die georganiseerd wordt door Sterk Techniek Onderwijs, waar wij aan deelnemen. En krijgen de leerlingen al een techniekles op een VO-school. Tevens krijgen de leerlingen een keer per jaar een show van Mad Science te zien. En kunnen daarna 6 weken lang een workshop volgen die alles te maken heeft met techniek en het doen van proefjes.
Met wereldoriëntatie gebruiken wij op Het Baken de methode Blink, waarin de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en burgerschap geïntegreerd aan bod komen. In deze thema’s krijgen de kinderen een basis aan kennis aangeboden en krijgen ze de ruimte om zelf te onderzoeken wat ze interessant vinden. Na een gezamenlijke introductie van het thema, volgen er vier geleide onderzoekslessen. Dit zijn lessen waarbij theorie wordt aangeboden met bijpassende begrippen. Daarna gaan ze aan de slag met een eigen onderzoek. Dat kan zelfstandig, in tweetallen of in groepjes zijn. Bij elk thema werken ze naar een gezamenlijk eindproduct toe, waarbij ze hun geleerde kennis en vaardigheden proberen toe te passen. In de eindpresentatie leren de kinderen ook van wat hun klasgenoten hebben uitgezocht.