Rekenen
Coördinatoren Rekenen: Marieke Hulst en Niesa Jonker
Op het Baken werken we vanaf groep 1 t/m 8 aan de rekenontwikkeling. Bij de kleuters doen we dat met ‘Met Sprongen Vooruit.’ Een rekenprogramma dat middels activiteiten, spellen en materialen het tellen en rekenen, meten en meetkunde behandeld.
Vanaf schooljaar ‘23/’24 zijn we met de nieuwe rekenmethode ‘Wereld in getallen’ gestart. Rekenen is overal. Dit wil ‘Wereld in getallen’ zichtbaar maken. Elk nieuw lesdoel start met een filmpje waarin het doel in een herkenbare, realistische context wordt getoond. Zo sluit rekenen aan op de belevingswereld van de kinderen en blijven ze gemotiveerd.
Nieuw is het uitdagende, rekenwiskundige vraagstuk Eureka, waarbij alle kinderen aan het eind van elk blok hun ‘21e-eeuwse vaardigheden’ en ‘onderzoekend en ontwerpend leren’ inzetten. Dit sluit ook weer mooi aan bij de methode Blink, die we voor wereldoriëntatie inzetten.
De kinderen worden nauw betrokken bij het oefenen van de doelen. Ze werken er zelfstandig 4 keer per week tijdens taakwerk aan (achterin hun werkboek). Daarin kunnen ze ook aangeven of ze alles goed beheersen of dat ze nog extra hulp nodig hebben. Daarnaast is het taakwerk er om basisvaardigheden te onderhouden en te automatiseren. Tijdens dit werk worden de toetsdoelen ingeoefend voor de komende toets. Het ene blok leren ze dus nieuwe doelen, die pas in het blok erna worden getoetst.
Naast deze methode zetten we ook in deze groepen ‘Met Sprongen Vooruit’ in. Bij de groepen 3/4 worden met name de basale vaardigheden ingeoefend met behulp van klassikale activiteiten of in spelvorm in een kleine setting. Deze vaardigheden zijn belangrijk voor het hoofdrekenen verder in de basisschool. Bij de groepen 5/6 ligt de nadruk op dit hoofdrekenen, maar ook op vermenigvuldigen en delen. Bij de groepen 7/8 wordt dit verder uitgebreid met de kommagetallen, breuken en procenten. De ondersteunende materialen en spellen zorgen voor inzicht en inoefening op een andere manier dan de gewone methode aanbiedt, maar wel aansluit.