Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • School
    • Visie
    • Schooltijden
    • Team
    • Aannamebeleid
    • Documenten
    • Impressie
    • Inschrijven
    • Identiteit
  • Informatie
    • Kalender
    • Vakantierooster
    • IEP Leerlingvolgsysteem
    • Links voor ouders
    • Links voor kinderen
    • Links voor leerkrachten
    • Na de basisschool
  • Onze Kwaliteiten
    • Leerlingenraad
    • Instructie
    • Begaafdheid
    • Gedrag
    • ICT
    • Motoriek
    • Rekenen
    • Taal
    • Wereldoriëntatie & Techniek
  • Ouders
    • Ouderraad
    • De Medezeggenschapsraad
    • Tussenschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
  • werkenbij
  • Contact
Brede school
Leren van elkaar
Instructie op niveau
Gym van vakleerkrachten

Gedrag

Coördinatoren Gedrag: Anne Spuijbroek en Chamara Graafland

Leefstijl

Op Het Baken besteden we gericht aandacht aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Wij maken daarbij onder andere gebruik van de methode Leefstijl.  

De Leefstijllessen zijn erop gericht om kinderen op ongedwongen wijze vaardigheden te leren die in de moderne samenleving onmisbaar zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om samen spelen; praten en luisteren; rekening houden met elkaar; omgaan met gevoelens en met verschillen; zelf beslissingen durven nemen en opkomen voor jezelf.  

Het Leefstijlprogramma is opgebouwd uit zes thema’s, die steeds uit vier lessen bestaan. Op school werken alle groepen tegelijkertijd aan hetzelfde thema, waarbij in ieder leerjaar uiteraard andere accenten worden gelegd. Geen enkele leefstijlles is hetzelfde. In deze lessenserie besteden we vooral aandacht aan de sfeer in de groep. Als deze goed is, voelen kinderen zich beter op hun gemak: zowel bij elkaar als bij hun leerkracht. Dit is goed voor hun persoonlijke ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en creativiteit binnen de groep.  

Kijk

In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het observatiesysteem ‘KIJK!’. Centraal bij ‘KIJK’ staat de aandacht voor het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen. Door middel van dit observatie-instrument worden gegevens verzameld aan de hand van 17 ontwikkelingslijnen op het gebied van de cognitieve, sociaal-emotionele en sensomotorische ontwikkeling. In groep 3 t/m groep 8 wordt gebruik gemaakt van het IEP-leerlingvolgsysteem, waarin onder andere de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatieve vermogen van de leerlingen in kaart wordt gebracht. Tevens monitoren we ieder jaar de sociale veiligheid van de leerlingen in groep 6, 7 en 8. Naar aanleiding van de resultaten kan er door leerkracht, intern begeleider of gedragscoördinator besloten worden om meer aandacht te vestigen op bepaalde gebieden en leerlingen/groep. We hebben een orthotheek vol met materialen en boeken gericht op gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Protocol Goed Gedrag

Met het preventief gebruiken van de methode 'Leefstijl' proberen we gewenst gedrag te stimuleren waardoor we het ongewenste gedrag zo min mogelijk binnen school hopen te zien. Uiteraard is geen enkele methode of aanpak feilloos. Voor het curatieve gedeelte ontwikkelen wij een 'Protocol Goed Gedrag'. In dit protocol hebben wij vastgelegd hoe wij handelen in het geval dat de preventieve aanpak in incidentele gevallen geen succes heeft opgeleverd. 

Onze schoolgids

Aanmelden

Social Schools

Contact

Contact

Oudelandselaan 139
2652 CJ Berkel en Rodenrijs


010-5190620
hetbaken@laurentiusstichting.nl

Locatie


Onderdeel van

  • Privacy statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools